Hva utvider universet seg ut i?

Hvis universet utvider seg, hva er det da det utvider seg i? Er det et rom utenfor universet?

1. september 2009

Universet utvider seg egentlig ikke. Den moderne grunntanken om universets utvidelse betyr bare at alle innbyrdes avstander i universet øker med tiden. Hvis vi tenker på universet som uendelig stort, gir det ingen mening å spørre om hva universet utvider seg ut i. Hvis vi derimot anlegger en litt annen synsvinkel og tenker oss at universet er endelig, kan vi ved hjelp av en enkel sammenlikning spørre om hvor den ekstra gummien kommer fra når vi blåser opp en ballong. Eksempelet er ikke helt tilfeldig valgt, idet fysikerne ofte bruker kuleoverflaten til å illustrere den fundamentale ideen at universet kan ha et endelig volum uten å være begrenset. Analogien halter naturligvis en del, for mens kuleoverflaten bare har to dimensjoner, er det tre i rommet, og tanken om et krumt, tredimensjonalt rom krever litt tilvenning og kan være meget vanskelig å forstå. Ikke desto mindre er den en avgjørende forutsetning for den moderne beskrivelsen av universet, basert på Albert Einsteins såkalte allmenne relativitetsteori, som de fleste vitenskapsfolk aksepterer. Under alle omstendigheter må svaret på det opprinnelige spørsmålet bli at det ikke er noe rom som universet kan utvide seg ut i. Økningen av rommet oppstår så å si i forbindelse med selve utvidelsen.