Hva er en supernova?

Man hører stadig om supernovaer. Men hva er de egentlig, og hvordan oppstår de?

1. september 2009

En supernova er en stjernes definitive undergang i en dommedagseksplosjon. Under eksplosjonen frigjøres all den energien som stjernen ellers ville ha brukt milliarder av år på å sende ut. Derfor øker den lysstyrken enormt og kan en kort stund overstråle en hel galakse. Eksplosjonen oppstår når en tung stjerne ikke lenger er i stand til å bære sin egen vekt. Stjernen kollapser fordi det ikke er mer energi i dens indre til å motvirke gravitasjonen. Når stjernen bryter sammen, starter den frigjorte gravitasjonsenergien et ragnarokk av nye atomkjernereaksjoner, som i realiteten omdanner stjernen til én stor hydrogenbombe. Ordet ”nova”, som betyr ny, stammer fra Tycho Brahes bok ”De nova stella” fra 1573. Tycho Brahe trodde han observerte en helt ny stjerne, men i virkeligheten var det en eksisterende stjerne som plutselig lyste opp. I dag brukes nova om et lysutbrudd på en stjerne, mens en supernova er en eksplosjon.

Utforsk de dypeste hager og de fjerneste galakser.

Få 3 utg. av Illustrert Vitenskap til 79,00. Klikk her.