I Virgohopen finner du Markarians kjede, som er en hel rekke av galakser.

© JESPER GRØNNE, HVADIHIMLEN.DK

Tusenvis av galakser titter fram om natten

I slutten av april har du optimale forhold for å gå på galaksejakt etter at sola har gått ned.

14. april 2017

Stjernebildet Jomfruen står høyt på himmelen i april, og det gir deg muligheter for å oppleve en endeløs rekke av galakser på nattehimmelen.

I dette stjernebildet gjemmer Virgohopen seg: en galaksehop med opp mot 2000 galakser. Under de riktige forholdene kan du se dem med et lite teleskop.

Ved første øyekast ligner galaksene stjerner som lyser svakt, men hvis du ser i et teleskop, kan du se at de både er runde, elliptiske og irregulære.

>> Fascinert av universet? Bli med oss til årets astronomiske spesialforestilling, når en total solformørkelse rammer USA.

Klarest mellom solnedgang og måneoppgang

Det svake lyset skyldes at du ser på det samlede lyset fra milliarder av fjerne stjerner i andre galakser i stedet for de lyssterke i Melkeveien som du normalt ser.

Fra 14. april og resten av måneden er det beste tidspunktet for å se galaksene.

Omkring klokken 23 er sola gått ned, og skumringslyset er forsvunnet, mens månen fortsatt ikke har stått opp med sitt kraftige og forstyrrende lys.

Melkeveien bor i enorm superhop

Virgohopen, som er synlig i april, er bare en liten del av en enda større hop: Virgosuperhopen. Melkeveien og vår egen galaksehop, den lokale gruppen, er også en del av denne kjempen.

Superhopen er en samling av galaksehoper som spenner over hele 110 millioner lysår, med minst 100 galaksehoper som Virgohopen. Den er bare én av omkring 10 millioner superhoper i den synlige delen av universet.

Den røde flekken viser Melkeveiens plassering i superhopen Laniakea.