Mælkevejen vægt

Så mye veier Melkeveien

Med 100 milliarder stjerner og kanskje enda flere planeter er Melkeveien en skikkelig tungvekter. Og nå har vi fått tallene for hvor mye den egentlig veier.

6. juni 2016 av Babak Arvanaghi

Forskere har regnet seg frem til hva vekten av galaksen vår er, og det er kanskje ikke særlig overraskende at den er tung. Veldig tung.

Selv om en slik utregning kan virke litt merkelig, er det seriøs vitenskap, og tallet blir brukt. Det blir også stadig mer presist.

Astrofysikerne bruker blant annet dette tallet til å finne ut hvor mye mørk materie det er i galaksen.

Melkeveien er tung – veldig tung

Det nyeste anslaget er det forskere fra McMaster universitetet i Canada, med Gwendolyn Eadie i spissen, som har kommet fram til. Det er basert på en ny modell, som er mer presis enn det som har vært i bruk tidligere.

Interessert i jakten på liv i rommet? Få en smaksprøve fra den helt nye boken utgitt av Illustrert Vitenskap - KLIKK HER!

Ifølge modellen har Melkeveien en masse som svarer til 700 milliarder ganger massen til solen. Eller 231.000.000.000.000.000 ganger jordens masse.

Altså veier galaksen 1.379.532.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000 kilo. Det kan skrives litt enklere som 1,38 septillion kilo eller 1.379532’10^42 kilo.

Og selv om det virker utrolig tungt, er ikke Melkeveien en av de største galaksene i Universet. Andromedagalaksen veier for eksempel dobbelt så mye.

Melkeveien er mest mørk materie

Ved å sammenligne vekten av den synlige materien med den totale mengden materie, har astrofysikerne også kommet fram til hvor stor del av galaksen som består av den mystiske mørke materien.

– Våre beregninger tyder på at mørk materie utgjør omkring 88 prosent av Melkeveiens masse, sier Gwendolyn Eadie til The Guardian.

Forskningen er publisert i The Astrophysical Journal.