Spiralarmene til Messier 81 er tydelige gjennom et teleskop, men du kan også se galaksen med en vanlig kikkert.

© NASA / MARKUS SCHOPFER

Melkeveiens tvilling troner høyt på himmelen

De enorme spiralarmene til galaksen Messier 81 er som et speilbilde av Melkeveien. Og selv om galaksen befinner seg tolv millioner lysår unna, kan du nå se den tydelig gjennom en kikkert.

13. februar 2018 av Jesper Grønne

Galaksen Messier 81 ligner til forveksling vår egen galakse, Melkeveien. Både Melkeveien og Messier 81 er spiralgalakser med flere hundre milliarder stjerner og en diameter på omkring 100 000 lysår.

Messier 81 er den største galaksen i galaksegruppen M81. Og den store galaksen kan man se tydeligere fra jorda enn noen annen galakse utenfor vår egen lokale galaksegruppe.

Messier 81 tar nesten like mye plass på nattehimmelen som månen. Men lyset er så svakt at du må bruke kikkert for å se den.

GÅ PÅ OPPDAGELSESFERD I UNIVERSET med et abonnement på Illustrert Vitenskap

Slik gjør du

• Perioden mellom den 15. og 20. februar er ideell for å observere Messier 81. I den perioden vil lyset fra månen være svakt, og galaksen vil samtidig stå usedvanlig høyt på himmelen..

• Omkring midnatt befinner galaksen seg høyere enn 75 grader over horisonten i nordlig retning. Litt øst for Messier 81 ligger stjernebildet Karlsvognen.

• I et teleskop på minst seks tommer vil du tydelig se den lyssterke galaksekjernen med den svakere spiralstrukturen rundt. I en vanlig kikkert ser du galaksen som er tydelig, men noe uklart ovalt objekt uten detaljer.

VISSTE DU AT:

Messier 81 ligger omkring tolv millioner lysår fra jorda, men i motsetning til andre store fjerne galakser beveger Messier 81 seg nærmere Melkeveien.

Den utviklingen vil antagelig snu fordi nabogalaksene trekker den i motsatt retning.

Gå aldri glipp av de viktigste vitenskapelige nyhetene – få Illustrert Vitenskaps NYHETSBREV direkte i din innboks