Andromeda

I midten av oktober kan du se Andromeda i detalj ved hjelp av et forholdsvis lite teleskop som kan klare 40 x forstørrelse. Dverggalaksene M110 og M32, som befinner seg like ved Andromeda, er også enkle å få øye på.

© Øverst: JESPER GRØNNE, HVADIHIMLEN.DK, Nederst: NASA; ESA; Z. LEVAY AND R. VAN DER MAREL, STSCI; T. HALLAS, AND A. MELLINGER

Melkeveiens nabo kommer på besøk

I midten av oktober kan du se vår nærmeste nabogalakse, Andromeda, med det blotte øye. Og med bare et lite teleskop kan du få fullt utbytte av besøket av den kosmiske giganten.

21. september 2017 av Jesper Grønne

Se selv

På en klar kveld midt i oktober kan du se Andromedagalaksen uten bruk av teknisk utstyr.

Galaksens stjernerike kjerne framstår som en litt uklar stjerne høyt oppe på himmelen – et par håndsbredder sørøst for punktet like over deg.

Et teleskop med 40 x forstørrelse gir den beste opplevelsen av den store galaksen, som i sin helhet tar seks ganger så mye plass på himmelen som en fullmåne.

>> Hold deg oppdatert på hva som skjer på nattehimmelen - abonner på Illustrert Vitenskap i dag.

Ved siden av Andromeda kan du se de to dverggalaksene M110 og M32, som ligger like ved sin storebror. M110 ser du like under Andromeda, og M32 er like over kjernen.

Slik gjør du

• For å se Andromeda med det blotte øye må du finne et mørkt sted med langt til kunstige lyskilder. Et naturområde eller et sted på landet med en viss avstand til nærmeste by er best.

• Du kan oppleve galaksen fra et sted med moderat lysforurensning hvis du bruker et teleskop med et filter som fjerner det gule kunstige lyset.

• For å ta gode bilder av Andromeda kan du montere et speilreflekskamera med et teleobjektiv på teleskopet. Teleskopet må ha en overgang til kameraet samt en motor som følger himmelens bevegelse.

Visste du at

Melkeveien og Andromeda kolliderer med hverandre om fire milliarder år. De svarte hullene i galaksenes sentre vil smelte sammen, og alle spiralarmene blir vridd i stykker. Til slutt dannes en ny elliptisk galakse rundt det nye svarte hullet.