Hva skjer når to galakser støter sammen?

Jeg har hørt at galakser kan støte sammen. Hva blir konsekvensene hvis det skjer?

1. september 2009

Sett på avstand virker de fjerne stjernesystemene, kalt galakser, massive. I virkeligheten består de av 99,9999999999999999999999999 prosent tomt rom fordi det synlige stoffet er konsentrert i et par hundre milliarder stjerner. Den svært tynne stjernedekningen gjør at en kollisjon mellom to galakser ikke nødvendigvis får særlig dramatiske konsekvenser. Et ”sammenstøt” mellom to galakser vil strekke seg over flere hundre millioner år i et forløp der de enkelte stjernene merker en umåtelig svak tiltrekning fra tidligere og nye naboer, men hvor de aller fleste fortsetter nesten uforstyrret i sine opprinnelige baner. Hendelsen er forholdsvis enkel å simulere på en datamaskin, og det mest iøynefallende resultatet er vanligvis at det oppstår et par lange haler av stjerner som trekkes ut fra modergalaksen. Det kan imidlertid også skje at de to deltakerne i en kollisjon smelter sammen og blir til en ny galakse. Fenomenet er kjent fra galaksehoper under den populære betegnelsen galaktisk kannibalisme. Her har den sentrale galaksen vokst seg unaturlig stor på bekostning av andre medlemmer av hopen som er kommet den for nær.