nb_u17 Hubble

Jubilant avslører lukkete stjernefabrikker

Romteleskopet Hubble feirer sitt 25 års jubileum ved å levere bilder av eldgamle galakser som for lengst har holdt opp med å skape nye stjerner.

23. april 2015 av Carsten Nymann

Rundt halvparten av alle Universets stjerner kommer fra galakser som sluttet å produsere stjerner for milliarder av år siden. Men forskerne vet ikke særlig mye om disse lukkede stjernefabrikkene og hva de betyr for universets utvikling.

Takket være et trofast astronomisk verktøy, romteleskopet Hubble, kan forskerne nå begynne å studere det mystiske, galaktiske fenomenet. Hubble markerte fredag at det var 25 årsiden det ble utplassert i rommet.

Hubble tar bilder av fabrikker

Hubble har levert et sett nær-infrarøde bilder av galakser som fortsatt produserer stjerner, som sammen med ferske bilder fra det europeiske Very Large Telescope forsyner astronomer med ny kunnskap om de døde fabrikkene.

Stjernedannelsen i de såkalte sfæroidene opphørte cirka tre milliarder år etter big bang.

Forskerne har sett nærmere på 22 av disse fjerne galaksene, som har en masse cirka 10 ganger større enn Melkeveiens og der stjernetettheten også er 10 ganger høyere.

Data fra Hubble forklarer stans

Ved hjelp av de nye dataene har forskerne inntil videre kunnet konstatere at fabrikkene legges ned fra sentrum og utover. Slik kunne stjernedannelsen fortsette langs galaksenes grenser lenge etter at produksjonen hadde stanset i sentrum.

Forskerne er uenige om hva dette skyldes. Noen foreslår at store svarte hull i galaksenes sentrum har spredt materialet som stjernene dannes av, ut i galaksenes ytreområder.

En famlende start

Romteleskopet Hubble er et av astronomiens viktigste redskap. Få hele historien og les om Hubbles avløser i artiklene under:

Hubbles største oppdagelser

Galaksers utvikling I 1995 tok Hubble et bilde av en liten sky som viste seg å inneholde 3000 galakser, hvorav noen var 10 milliarder år gamle. Hubbles syn ut dypt inn i universet har gjort forskerne klokere på hvordan galakser utvikles.

Universets utvidelse I 2001 oppdaget Hubble en 10 milliarder år gammel supernova. Ved å betrakte lyset fra den døende stjernen fant romteleskopet for første gang bevis for at universets utvidelse bremset opp etter big bang, for så senere å akselerere.

Hvor gammelt egentlig? I 1999 målte astronomer ved hjelp av Hubble avstanden til 18 fjerne galakser – den fjerneste 65 millioner lysår unna – og ble dermed i stand til å si noe om universets alder. De kom frem til at universet er 12–14 milliarder år gammelt.

**J