Finnes det stjerner utenfor galaksene?

Stjernene er organisert i galakser. Men finnes det også enslige stjerner?

1. september 2009

Frem til 1990-årene kjente man bare noen få eksempler på stjerner med tvilsomme tilhørighetsforhold til nærmeste galakse, spesielt i vår egen galakse, Melkeveien. Men i 1997 oppdaget astronomene ved hjelp av Hubble-romteleskopet ikke færre enn 600 intergalaktiske stjerner som ligger i Virgohopen, en galaksehop som befinner seg omkring 50 millioner lysår fra Jorden. Aller mest overraskende ved det nye funnet var en ny beregning av at den samlede bestanden av intergalaktiske stjerner, inklusive hittil ikke observerte, måtte utgjøre omtrent en tidel av hele Virgohopens masse, og det tilsvarer omtrent en billion stjerner som Solen. De nyoppdagede stjernene i Virgohopen er lyssterke røde kjemper, det vil si stjerner i et sent utviklingsstadium. Astronomene prøver nå å sammenlikne disse intergalaktiske stjernenes grunnstoffsammensetning med den som karakteriserer stjernene innenfor galaksene. På denne måten håper de å finne ut hvor de intergalaktiske stjernene stammer fra. Spesielt er det interessant hvis det skulle vise seg at de faktisk er dannet utenfor galaksene. Det vil nemlig snu fullstendig opp ned på våre forestillinger om hvordan stjerner blir til.