Dannes det fortsatt galakser?

De aller fleste galaksene ble til tidlig i universets historie. Det vet vi fordi nesten alle kjente galakser inneholder stjerner som er over 10 milliarder år gamle. Det er heller ikke å undres over at galaksedannelsen var som mest intens like etter big bang, for da var tettheten av gass i universet betraktelig høyere enn den er i dag. Men ingen regel uten unntak, og nylig opplevde røntgenteleskopet Chandra å finne en galakse som tilsynelatende ikke er helt ferdig ennå. Spiralgalaksen NGC 5746 er omgitt av en stor sky av gass som strekker seg ut minst 60 000 lysår på hver side av galaksen. Røntgenbildene fra teleskopet viser at gassen faller innover mot galaksen, noe som tyder på at den fortsatt er under etablering. Men de sentrale delene av NGC 5746 kan likevel være svært gamle.