Galakse Top

Astronomer oppdager galakse full av gull

I flere tiår har forskere lett etter opprinnelsen til noen av våre mest kostbare edle metaller på jorden. Nå har de kanskje funnet svaret i en sjelden dverggalakse 98.000 lysår unna.

26. mai 2016 av Nanna Vium

Gullsmykkene du har der hjemme, er kanskje mer bereist enn du har trodd.

I nesten seks årtier har forskere verden over forsøkt å finne svaret på hvor dyrebare metaller som gulv, sølv og platina stammer fra.

Og nå har de kanskje endelig funnet svaret.

Krever store mengder energi

Takket være en fysikkstudent vet MIT og hans teleskop har de nemlig funnet ut at en dverggalakse omkring 98.000 lysår unna har stjerner som inneholder enorme mengder av de såkalte r-prosess-elementene.

Både sølv, gull og platina er r-prosess-elementer, som krever astronomiske mengder energi å produsere og som, av hittil uforklarlige årsaker, er havnet under jordens overflate.

Transportert til jorden

Men nå mener altså fysikerne at de stammer fra stjernene i den relativt nyoppdagede dverggalaksen Reticulum II.

Mer spesifikt tror de at metallene har oppstått gjennom voldsomme stjerneeksplosjoner i galaksen, som senere har sendt metallene hele veien mot jorden i form av asteroider.

Og det kan skape store bølger i vitenskapen, som MIT-fysiker Anna Frebel forklarer til Sciencealert.

– Å forstå hvordan r-prosess-elementer blir skapt er et av de vanskeligste spørsmålene i hele kjernefysikken.