Finnes det dverggalakser?

Hvor mange stjerner trengs for at det kan hete galakse?

1. september 2009

Det eksisterer ingen fast grense for hvor mange stjerner som må til for at det blir en galakse. En galakse er bare et antall stjerner som ligger isolert i rommet og holdes sammen av innbyrdes gravitasjonskrefter. Ofte blir galaksene sett på som store stjernesystemer som Andromedagalaksen eller Melkeveien, vår egen galakse. Disse kjempene består av flere hundre milliarder stjerner. Men den nyeste astronomiske forskningen tyder på at dverggalakser forekommer langt oftere i universet. Disse kan bestå av så få som kanskje 100 millioner stjerner. Problemet er at dverggalaksene er vriene å se fordi de langt fra kan måle seg med spiralgalaksene i lysstyrke. Et varsomt anslag går ut på at det er fra 10 til 100 ganger flere dverggalakser i universet. Blant annet har Hubbleteleskopet avslørt myriader av dverger ved hjelp av de såkalte ”deep field”-opptakene. Det har da også vist seg at dverggalaksene er i flertall i vårt hjørne av universet. Foruten Melkeveien og Andromedagalaksen er det bare én stor galakse i Den lokale gruppen, men 40–50 mindre. Og kanskje er det flere, for det oppdages stadig nye, for eksempel dvergsfæroiden i Pegasus, som man antar er en satellittgalakse til Andromeda.