Aliens på Trappist-1
Aliens

Tre planeter ved Trappist-1 kan være dekket av grunt vann med små spredte øyer der det kan finnes liv.

© JPL-Caltech/NASA

Sorte blomster og panserpadder kan leve i Trappist-1

Det kan finnes liv på tre kloder i planetsystemet Trappist-1. Nå har en biolog kommet med et forslag til hvordan det kan se ut. Se de fremmede skapningene her.

3. november 2017 av Rolf Haugaard Nielsen

En kald stjerne omgitt av sju steinplaneter. Slik ser Trappist-1 ut.

Planetsystemet, som ble funnet i mai 2017, er utropt til tiårets planetfunn. Rundt stjernen finnes det nemlig tre planeter i den beboelige sonen, der det kan være levende vesener.

Nå har en biolog med evolusjon som spesialfelt kommet med et forslag til hvordan de fremmede dyrene og plantene kan se ut.

Røde dverger gir tøffe kår

Trappist-1

Tre av planetene som går i bane rundt stjernen, kan ha liv.

© JPL-Caltech/NASA

Trappist-1 ligger 39 lysår fra jorda og er en såkalt rød dvergstjerne med en diameter på bare en tiendedel av sola.

Røde dvergstjerner sender ekstreme mengder stråling ut i verdensrommet. Utbruddene kan være så kraftige at de skaper magnetiske stormer som kan være flere tusen ganger sterkere enn de verste solstormene på jorda.

Les mye mer om den nyeste romforskningen i Illustrert Vitenskap.

Selv om et magnetfelt beskytter planeten, må eventuelle dyr derfor ha et vern mot strålingen.

Biologen forestiller seg at dyr er pansret med tykk hud og plater. Dyrene har dessuten kraftige forbein, slik at de raskt kan grave seg ned under stjernens utbrudd.

Klikk og zoom inn på dyret:

Planter kryper langs bakken

Røde dverger stråler ikke ut så mye synlig lys. Trappist-1 sender for eksempel bare ut 0,05 prosent av lyset fra sola.

Planter må derfor ikke bare utnytte det synlige lyset, men også varmestrålingen i fotosyntesen. Bladene er trolig sorte eller mørke fordi det absorberer mest varmestråling.

Bli med ESO og Illustrert Vitenskap til Chile og opplev en total solformørkelse

I det tøffe miljøet må plantere ha sine vannlagre under bakken, akkurat som sopp, og spre bladene ut langs overflaten.

Klikk og zoom inn på planten: