Planeter gjemmer seg for astronomene

Jordlignende planeter er mestere i gjemsel

Astrofysikerne har oppdaget over 1800 planeter i universet, men ingen er helt som Jorden. Kanskje er Jorden unik – eller kanskje gjemmer de jordlignende planetene seg bare for teleskopene?

20. januar 2015 av Anne Lykke og Rolf Haugaard Nielsen

Ingen av de over 1800 kjente planetene utenfor vårt eget solsystem – de såkalte eksoplanetene – ligner Jorden. Og det undrer forskerne.

En mulig forklaring kan være at de to nåværende metodene til å observere planeter ikke er spesielt velegnet til å finne små planeter som går i en fjern bane rundt stjernen sin – som Jorden.

Gravitasjonen fra planeter får stjernen til å slingre

Den ene metoden bygger på at gravitasjonspåvirkningen fra en kretsende planet får stjernen til å slingre fra side til side.

En slik slingrende stjerne vil derfor tiltrekke astrofysikernes interesse, og de vil snart oppdage den kretsende planeten.

Metoden er likevel best til å få øye på kjempeplaneter i nære baner rundt stjernen, for gigantene rykker kraftig i stjernen. En liten steinplanet som Mars er for eksempel for langt unna Solen til å bli avslørt på den måten.

Planeter gjemmer seg for teleskopene

Den andre metoden er basert på at en kretsende planet demper lyset fra stjernen mens den beveger seg forbi den siden av stjernen astrofysikerne observerer.

Metoden er best til å oppdage planeter med korte omløpstider fordi de passerer stjernen igjen og igjen, sik at observasjonene raskt kan gjentas og bekreftes.

I solsystemet er planetenes omløpstider relativt lange. Å finne en eksoplanet som Jorden og bekrefte dens eksistens ville ha krevd opptil to års observasjoner.

Kepler oppdager primært planeter med korte år

Nåtidens absolutt ledende planetjeger, Kepler-romteleskopet, bruker formørkelsesmetoden og måler lyset fra stjernen.

Romteleskopet har observert 120 000 stjerner og oppdaget 989 planeter, hvis eksistens er blitt bekreftet via observasjoner fra Jorden.

Dessuten har Kepler funnet over 5000 kandidater der de fleste sannsynligvis vil bli bekreftet. Nye planlagte teleskoper i rommet og på Jorden skal observere mange flere stjerner med skarpere øyne.

Før eller siden er det derfor sannsynlig at astronomene finner en tro kopi av solsystemet der ute i galaksen – hvis et slikt planetsystem i det hele tatt eksisterer.

Bli med på planetjakt

Les mer om astrofysikernes planetjakt og om de spektakulære eksoplanetene i vår store artikkel:

BANE GJØR USYNLIG

Planeter med fjerne baner rundt stjernen sin er vanskeligere å observere med teleskop enn planeter med nære baner.

? Nære baner: De fleste eksoplanetene har korte år på et par dager når de suser rundt stjernen sin. De er enkle å observere.

? Fjerne baner: En planet som Jorden har et år på 365 dager når den går langt unna Solen. Slike planeter er vanskelige å observere.