kepler-62f_kepler-62e

Jordens dobbeltgjengere er funnet

20. september 2013

Eksoplaneter kan ha liv

i NASAs romteleskop Kepler har påvist to eksoplaneter som ligner mye på vår egen klode. Begge planetene er cirka 1,5 ganger større enn Jorden og går i bane rundt sin stjerne i den såkalte beboelige sonen – et astronomisk smørøye der forholdene muliggjør liv slik vi kjenner det fra Jorden. Det betyr blant annet at planetene har en overflate, atmosfære og temperatur som eventuelt kan understøtte biologiske livsformer.

De to nyoppdagede planetene – Kepler-62 e og Kepler-62 f – er to av fem planeter i stjernesystemet Kepler-62 som ligger i stjernebildet Lyren. Særlig er Kepler-62 f interessant fordi den har en tykk atmosfære som ifølge forskerne kan bety at temperaturen på planeten er komfortabel nok til at et menneske kunne overlevd en kort tid.

Flere eksoplaneter på vei

Hvorvidt planetene rommer biologisk liv, blir bare gjetninger, for planetene befinner seg hele 1200 lysår fra Jorden. En ferd ut dit er derfor bare en teoretisk mulighet med den teknologien vi har til rådighet i dag.

Planetene ble funnet etter analyser av tre års data fra Kepler. Teleskopet ble innviet i 2009 for å finne eksoplaneter som ligner på Jorden, og ifølge ekspertene vil Kepler trolig snart finne enda flere av Jordens dobbeltgjengere.