proxima b vand

Jorda 2.0 kan ha et enormt hav – og romme liv

En planet som nylig er oppdaget, er forskernes store håp for kolonisering av andre solsystemer – og nå øker sjansene for at den kan inneholde liv. Planeten kan ha et enormt hav med flytende vann.

12. oktober 2016 av Karine Kirkebæk

I august fant begeistrede astronomer en ny eksoplanet – Proxima b – som minnet dem om jorda. Den går i bane rundt solas nærmeste nabostjerne, Proxima Centauri.

Det så først ut til at Proxima b var helt dekket av stein, men nå har franske forskere fra Astrofysikk-laboratoriet i Marseille i Frankrike sett nærmere på den.

>> Reis til solformørkelsen i USA med Illustrert Vitenskap

Forskerne gjennomførte simulering av ulike mulige radiuser, fra 0,94 til 1,4 ganger jordas radius.

Mer vann enn på jorda

Beregningene viste at hvis planeten har den størst mulige radiusen, 8920 kilometer, kan overflaten være dekket av et 200 kilometer dypt hav med flytende vann.

Og med den minste radiusen (ca. 6000 kilometer) vil planeten være meget kompakt og ha et hav som svarer til 0,05% av planetens totale masse. Jordas hav består til sammenligning av 0,02% av den samlede massen.

Alle simuleringene viste altså at planeten har et hav med flytende vann.

Gode odds for liv

Forskerne har foreløpig vært forsiktige med å håpe på liv på Proxima b fordi den går i en bane veldig tett på stjernen – bare 7,4 millioner kilometer fra Proxima Centauri.

Til sammenligning er Merkur – som er den planeten som ligger nærmest vår sol – ca. ti ganger lenger unna, og har ubeboelige temperaturer på opptil 427 grader.

Men fordi Proxima Centauri bare lyser 0,1% så sterkt som sola, er temperaturen på Proxima b mer human enn på Merkur.