proxima b

Hawking vil til jordas nyoppdagede søsterplanet

Ved hjelp av lys vil Stephen Hawking sende bittesmå sonder til Jorda 2.0 – en nyoppdaget planet som kan vise seg å være beboelig.

31. august 2016 av Babak Arvanaghi

Den består av stein, den kan ha flytende vann på overflaten, og den er like ved.

Astronomene er i ekstase etter funnet av eksoplaneten Proxima b, som går i bane rundt solas nærmeste nabo, Proxima Centauri. På denne planeten kan det nemlig være liv.

Den er likevel for langt unna til at vi kan besøke den med de romfartøyene vi har i dag. Men det vil et astronomisk dream team endre på.

Reisen tar 20 år

Prosjektet kaller seg Breakthrough Starshot, og hjernen bak er ingen ringere enn fysikeren Stephen Hawking. Med seg har han tidligere ansatte fra bl.a. Nasa, og den russiske IT-milliardæren Yuri Milner sørger for at økonomien er i orden.

Men det er ikke så enkelt å besøke planeten, for selv om den i astronomisk forstand er like i nabolaget, er den likevel 4,24 lysår unna. Med et vanlig romfartøy ville reisen ta 30.000 år.

Hawking og co. satser i stedet på å sende en flåte av sonder på størrelse med frimerker. Da vil reisen ta omkring 20 år.

Lys skaper fremdrift

Hemmeligheten bak den høye hastigheten er lys. Sondene er utstyrt med solseil som fungerer på samme måte som seilet i en båt. Men i stedet for vind er det lys som skaper fremdriften.

Ved å peke en kraftig laser fra jorda mot sondene er håpet at de kommer opp i en femtedel av lyshastigheten.

Teknologien er fortsatt ikke ferdigutviklet, og de som står bak prosjektet, håper å sende av gårde de første sondene om 20 år.