Exo planets

Eksoplanet: Utforsk dem selv

Forskerne oppdager stadig oftere eksoplaneter. Her lærer du de merkelige og fremmede verdnene å kjenne.

16. juni 2014 av Erik Wied

En planet som blir fortært av sin stjerne. En planet med tre soler. Og en klode som slett ikke burde eksistert.

Dette er bare tre av alle eksoplanetene forskerne har funnet. Eksoplaneter er kloder i baner rundt andre stjerner enn Solen. Ny teknikk lar forskerne finne stadig flere av dem, og i alt nærmer tallet seg nå 2000. Og jo flere planeter forskerne avslører, desto mer lar de seg overraske over mange merkverdige egenskaper.

Dra på reise i Melkeveien

Mange av planetene er oppdaget av forskere tilknyttet NASA. USAs romfartsorganisasjon har nå lansert en interaktiv side der du kan dra på tur i Melkeveien og se alle eksoplanetene forskerne vet om.

Les om eksoplanetene og stjernene deres, og sammenlign de fremmede planetenes baner med vårt eget solsystem.

Toppliste over eksoplaneter

NASA har også rangert de største, de minste og de merkeligste eksoplanetene og beregnet den teoretiske reisetiden dit med et utvalg ulike transportmidler. Artig å vite før en legger i vei at turen ut til eksoplaneten HD187933b kan gjøres unna på skarve 701 millioner år - og da kan du til og med bruke din egen bil.

Se NASAs side her

Les mer om eksoplaneter

Les hele artikkelen i Illustrert Vitenskap nr. 10/2014.

NASAs toppliste

Gå på oppdagerferd i NASAs toppliste over de største, minste og merkeligste planetene.