største solsystem

Astronomer finner det hittil største solsystemet

Stjernen har bare en enkelt kjent planet i bane rundt seg. Men den er så langt fra stjernen at solsystemet er større enn noe annet astronomene har funnet.

28. juni 2016 av Babak Arvanaghi

Inntil for kort tid siden trodde astronomene at planeten med det velklingende navnet 2MASS J2126-8140 var en ensom gasskjempe.

Planeten er så langt fra en stjerne at forskerne trodde den vandret rundt i universet på egen hånd – uten å gå i bane rundt en stjerne.

Men de tok feil.

Solen til Pluto ganger 140

Den enorme planeten, som er mellom 12 og 15 ganger større enn Jupiter – den største planet i vårt solsystem – går faktisk i bane rundt en stjerne. Stjernen er bare veldig langt borte.

Planeten befinner seg omkring en milliard kilometer unna sin stjerne – en avstand som får stjernen til å ligne en av de andre på himmelen hvis man står på planeten.

Interessert i jakten på liv i rommet? Få en smaksprøve fra den helt nye boken utgitt av Illustrert Vitenskap - KLIKK HER!

Det er omtrent 6900 ganger avstanden mellom jorden og solen, eller 140 ganger avstanden mellom Pluto og solsystemets sentrum.

Dermed er dette solsystemet det største astronomene har observert.

Kan bli stjålet med tyngdekraft

Solsystemet befinner seg 100 lysår fra jorden, på et relativt øde sted i Melkeveien. Det er grunnen til at denne planeten fortsatt går i bane så langt ute.

Hvis en annen stjerne kommer tett på, vil planeten sannsynligvis rive seg løs og hekte seg på denne nye stjernen. Tyngdekraften klarer ikke å holde planeten fast til den gamle når den ligger så langt unna.

De voldsomme distansene gjør også at årene er utrolig lange. Gasskjempen bruker en million år på en enkelt runde rundt stjernen sin.