Er fargene på astrobilder ekte?

Bilder av stjerner tatt med de nyeste teleskopene viser ofte utrolige farger. Er disse fargene ekte, eller er de lagt til på kunstig måte?

Mange av de fargestrålende astronomiske bildene som tas med dagens høyteknologiske teleskoper, er ekte fargebilder. Det vil si at de er kombinasjoner av flere bilder, tatt med hvert sitt fargefilter – akkurat slik det skjer ved en tradisjonell fargefilm. Jo flere farger (det vil si lag eller filtre), desto høyere kvalitet kan man oppnå når man måler det i forhold til hvor godt det ferdige bildet gjengir fargene i originalmotivet. Likevel vil vi aldri se de samme fargene hvis vi selv betrakter stjernehimmelen i en kikkert. Ved å benytte den fotografiske opptaksteknikken i forbindelse med et teleskop oppnår man nemlig en stor fordel når det gjelder lysmengden som kan inngå i bildet. Menneskeøyet har en overraskende kort ”eksponeringstid”, omtrent 0,05 sekund, og bare en beskjeden åpning som er bestemt av pupillen. Et astronomisk teleskop kan derimot eksponere nesten ubegrenset lenge, og åpningen er tusener eller millioner ganger så stor som øyets. Derfor kan man med teknikkens hjelp registrere farger som nok er der, men som i praksis er usynlige for menneskeøyet. I tillegg foregår direkte observasjoner av naturlige årsaker alltid i mørke. Derfor er øynene våre nødt til å stole utelukkende på mørkesynet (som er basert på de mottakerne i øyet som kalles staver) og vil være avskåret fra det vanlige fargesynet, som er knyttet til tappene. Men selv om de flotte fargebildene ofte kan være ekte, må det imidlertid nevnes at det også finnes mange astronomiske fotografier der fargene er helt kunstige og bare lagt på for å fremheve bestemte detaljer – eller rett og slett for å gi bildene maksimal visuell virkning.