Planet and star

En liten planet holder på å koke bort

1500 lysår fra Jorden kredser en lille planet på størrelse med Merkur så tæt om sin stjerne, at den er ved at fordampe.

29. november 2012

1500 lysår fra Jorden kretser en liten planet på størrelse med Merkur så nær rundt sin stjerne at den holder på å fordampe. Planeten er så varm at steinen den er lagd av, koker, og den etterlater seg et spor av fordampet stein – som halen på en komet.

På den siden av planeten som vender mot stjernen, er temperaturen oppe i 1700 grader celsius, og overflaten er forvandlet til et kokende hav av lava. Hvert sekund forsvinner 100 000 tonn steinmasse fra planeten og ut i rommet. Det lille himmellegemet vil ha kokt helt bort i løpet av et par hundre millioner år.

Astronomene fant planeten ved å holde øye med lyset fra stjernen den går i bane rundt. Observasjonene viste at stjernelyset avtok hver 16. time når planeten passerte foran stjernen sett fra Jorden. Riktignok ble ikke stjernen formørket like mye hver gang planeten passerte. Det skyldes sannsynligvis at formen på planetens hale av forbrent steinstøv hele tiden forandrer seg.