Burde ikke nattehimmelen ha vært helt lys?

Hvis universet er uendelig, burde det vel vært uendelig mange stjerner og dermed en helt lys nattehimmel?

Den mørke nattehimmelen er et problem som kan spores tilbake til 1500-tallet og kalles Olbers’ paradoks. Tidligere har den såkalte rødforskyvningen fått skylden for manglende himmellys. Rødforskyvningen medfører at lysets bølgelengde forskyves mot de røde fargene der det mister sin energi og dermed blir usynlig. Men i dag mener de fleste fysikerne at forklaringen går ut på at den synlige delen av universet er begrenset. Det lyset vi kan se, har ”bare” hatt snaue 14 milliarder år på å spre seg etter big bang, og derfor finnes det bare i en viss mengde. Olbers’ paradoks er faktisk reelt selv om man skulle trodd at lyset fra fjerne stjerner svekkes med økende avstand. Stjernenes lys reduseres med avstanden opphøyd i annen, mens antallet øker med avstanden opphøyd i tredje potens.