Theory Bubble Universe

Kan big bang ha skjedd flere ganger?

Big bang:I klassisk utgave blir universet født med et big bang. Men er denne hendelsen da tid og rom ble til, enestående?

30. april 2013

Når naturlovene styrer, blir ting gjentatt

Kosmologene, de som studerer universets struktur og utvikling gjennom tidene, liker ikke enestående hendelser uten forklaring. Det er ikke på den måten naturen arbeider.

Vanligvis setter naturlovene visse krav til hendelser som skjer mange steder, for eksempel dannelsen av stjerner og planeter, som oppstår i store antall overalt der forutsetningene er til stede. Det er nærliggende å overføre den samme tankegangen til kosmologien: Big bang er ikke en enkeltstående hendelse, men i virkeligheten bare en del av et uendelig stort antall big bang-begivenheter som skaper hvert sitt univers.

Er vi del av et "multivers"?

Som oftest ville den slags teorier blitt avvist som rene spekulasjoner, for forskerne har ingen mulighet til å bevise at andre universer enn vårt eget faktisk eksisterer. Men de siste årene har forskerne begynt å snakke om blant annet et ”multivers”, altså en samling universer. Det startet i 1973 da fysikeren Brandon Carter introduserte det antropiske prinsippet i kosmologien, som dypest sett er undringen over at naturlovene er så fint tilpasset at liv kan oppstå og utvikle seg.

Designet til å romme liv

I årene som fulgte, ble forskerne stadig mer klar over hvor utrolig denne fininnstillingen er – hvis verdien av en rekke naturkonstanter ble forandret med bare noen få promille, ville ikke livet eksistert. Det har gitt oss teorien om at universet på forhånd rommer de helt riktige lovene og naturkonstantene og på den måten er utformet slik at det skal ha liv – enten ved å resirkulere et tidligere univers eller ved å ”formere” seg.