Big Bang 2014/14

Forskere ser tilbake til big bang

Big bang: Takket være et iskaldt teleskop kan forskerne følge universets fødsel.

2. september 2014 av Erik Wied

Rett etter at universet ble til i big bang, utvidet alt seg med lysets hastighet – faktisk enda raskere. I de første fragmentariske brøkdelene av et sekund gjennomgikk universet en fase der det ble blåst opp så ufattelig fort at selv lyset hadde hatt problemer med å følge med.

Big bang etterlot avtrykk

Teorien har eksistert i mange år, men nå har man for første gang funnet beviser for den. Den ekstreme utvidelsen satte nemlig et avtrykk som fortsatt er synlig i dag. Avtrykket er lestbart i den kosmiske bakgrunnsstrålingen som strømmer mot oss fra alle kanter av universet.

Årsaken til avtrykket er den ekstreme utvidelsen. Fordi all materie i universet ble akselerert med en kraft man senere aldri har sett, skapte det såkalte gravitasjonsbølger som rullet gjennom det nyfødte universet. Disse fikk det tidlige universet til å skifte form mange ganger, og formendringene polariserte strålingen som svingte i forskjellige retninger. Strålingen eksisterer i dag som kosmisk bakgrunnsstråling, og de forskjellige svingningsretningene er nå observert i et teleskop i Antarktis.

Albert Einstein forutså gravitasjonsbølgene etter big bang

Takket være oppdagelsen kan forskerne nå se helt tilbake til universets aller tidligste sekunder. Samtidig har vi fått det første direkte beviset på at gravitasjonsbølgene eksisterer. De ble teoretisk forutsagt av Albert Einstein i 1916, og nok en gang har det vist seg at gamle Albert hadde rett.

Les mer om universets fødsel i Illustrert Vitenskap nummer 14.

Se det tidlige universet pulsere her (åpner i nytt vindu):

Tillegg

Støv kan forvirre signal

Siden den første offentliggjørelsen av denne artikkelens resultater i mars, har andre forskere sådd tvil om dem.

Senest har en internasjonal forskergruppe hevdet at signalene fra den kosmiske bakgrunnsstrålingen, som antas å stamme fra universets fødsel, kan være påvirket av støv i Melkeveien, vår egen galakse.

Signalene er uhyre svake, slik at selv små påvirkninger kan gjøre dem vanskelige å tyde. Og forskergruppen mener det ikke er tatt tilstrekkelig høyde for mulige forstyrrelser, spesielt fra støv.

Senere på året ventes nye måleresultater fra det rombaserte Planck-teleskopet, som muligens kan avklare om signalene stammer fra universets aller tidligste øyeblikk eller ikke.