© NASA

Årets største oppdagelser i verdensrommet

Nasa skrur på maskin 21 milliarder kilometer ute i universet og finner planeter med gode sjanser for liv – det har vært flere store gjennombrudd i 2017. Vi har valgt ut 7 av de viktigste.

1. VARME KILDER TENNER HÅP OM LIV PÅ ISMÅNE

Hydrogen skyter opp med varme kilder gjennom isskorpen på Saturns måne Enceladus. Hydrogendampen gir forskerne håp om å finne liv i havet under isen.

2. MARATONSONDE SKRUR PÅ MOTOREN ETTER 37 ÅR

Voyager 1 har for lengst forlatt solsystemet – faktisk er sonden 21 milliarder kilometer fra oss. Likevel klarte Nasa å skru på Voyagers raketter, som ikke har vært i bruk på 37 år.

3. FREMMED ROMSTEIN BESØKER SOLSYSTEMET

© NASA

En lynrask asteroide – A/2017 U1 – er på gjennomreise i solsystemet. Det er første gang  forskere har registrert en romstein på besøk fra en annen stjerne.

4. SORT HULL FORTÆRER STJERNE

I en fjern galakse har et sort hull brukt ti år på å sluke en stjerne, noe er ti ganger mer enn forskerne noen gang har observert.

LES om det sorte hullet i Illustrert Vitenskaps Årbok 2017

5. GIGANTISK LAVATUNNEL HAR PLASS TIL MÅNEBASE

En japansk forskergruppe har funnet et underjordisk hull som er perfekt til å bygge en månebase i. Her vil basen være beskyttet fra de ugjestmilde forholdene på månens overflate.

6. FORSKERE OBSERVERER GRAVITASJONSBØLGER

Årets nobelpris i fysikk går til tre amerikanske forskere som har bekreftet Einsteins teori om gravitasjonsbølger.

7. SJU NYE KLODER HAR FORUTSETNINGER FOR LIV

© NASA

Nasa finner sju eksoplaneter som ligger innen den beboelige sonen av sin stjerne, TRAPPIST-1.

LES MER om funnet i Illustrert Vitenskaps Årbok 2017