new solar system

Amatører finner mystisk solsystem

To amatørastronomer oppdaget unikt solsystem med fire soler.

19. mars 2013

Noen ganger er menneskets øye langt skarpere enn noen dataovervåking. Slik var det da to amatørastronomer gransket data fra NASAs romteleskop Kepler. Opplysningene var lagt ut på et nettsted der frivillige interesserte kan bistå NASA med å gjennomgå de enorme mengdene med astronomiske data.

Et solsystem med fire soler

Det var da amerikanerne Kian Jek og Robert Gagliano oppdaget at lyset fra en stjerne regelmessig ble dempet – et vanlig tegn på at noe passerer foran stjernen. Nærmere undersøkelser viste at det var en planet cirka seks ganger større enn Jorden som skjermet for stjernelyset – og at den samme planeten for øvrig gikk i bane rundt hele to soler. Dessuten sirklet ytterligere to soler rundt dette allerede svært sjeldne solsystemet.

Forskerne vet bare om seks andre planeter i bane rundt to soler. Men den nyoppdagede planeten – med det velklingende navnet PH1 – er den første som inngår i et firesolssystem.