Lyset kan ikke slippe unna et sort hull, og derfor er de vanskelige å få øye på for astronomene.

© NASA

3 ufattelige fakta om sorte hull

De er umulige å se, men veier nok til å sluke opp alt rundt seg. Vi forklarer hvorfor sorte hull fortsatt er en av astronomiens største gåter.

31. august 2017 av Rikke Jeppesen

En gigantisk stjerne eksploderer, og kjernen kollapser til en liten sort flekk. Sorte hull er rester etter døde kjempestjerner, men de er også spektakulære fenomener i seg selv.

1. Vi kan være omringet av millioner

Et team av astronomer fra University of California har utført en komplisert regnejobb for å ta et kosmisk manntall.

De kom frem til at vår galakse trolig bugner av sorte hull, stikk i strid med hva astronomene trodde tidligere.

Det betyr at det kan være opptil 100 millioner sorte hull i galaksen vår, Melkeveien.

2. De veier mer enn du kan fatte

Sorte hull oppstår når såkalte røde superkjemper, som er flere hundre ganger større enn solen, faller sammen og eksploderer i en supernova.

Et sort hull med en diameter på en cm veier 3.370.000.000.000.000.000.000.000 kg – eller noe som svarer til halvparten av jordas masse.

Massen skaper en tyngdekraft som er så sterk at ikke engang lys kan slippe unna.

3. De er usynlige

Sorte hull er veldig vanskelige å observere, siden ikke noe lys slipper ut, og de er utrolig små i forhold til sin enorme masse.

Kun helt spesielle teleskoper kan avsløre dem ut fra hvordan stjerner og gasser omkring dem oppfører seg.

Når et sort hull og en stjerne kretser tett rundt hverandre, produseres lys med en svært høy energi, som spesielt utstyr kan fange opp.

Nylig klarte forskere å se inn i begivenhetshorisonten til et sort hull, området som lys ikke kan slippe ut fra.

Du kan finne ut hva de så i Illustrert Vitenskaps nummer 17 – Det sorte spesialnummeret.