nb_u17 Maglev

Tog setter svimlende fartsrekord

Drevet av elektromagneter ble det japanske høyhastighetstoget Shinkansen skrevet inn i rekordbøkene – med 603 kilometer i timen.

23. april 2015 av Karine Kirkebæk

I Japan kan de ikke klage over hastigheten på togtrafikken. I hvert fall ikke når det gjelder det eksperimentelle maglevtoget Shinkansen. Denne uken satte det nemlig ny verdensrekord da det tomt for passasjerer skar seg gjennom det japanske landskapet på en testbane med en toppfart på utrolige 603 km/t.

I tillegg til bemerkelsesverdig fart kjører Shinkansen også på en spesiell teknikk som gjør den høye hastigheten mulig.

VIDEO: Se toget slå rekorden

Flyter på magneter

Toget kjører ved hjelp av elektromagneter som sitter på toget og skinnene. Det avslører også navnet maglev, fordi ordet er en sammensetning av "magnetic leviation". Magnetene frastøter hverandre, og de er så sterke at toget svever ca. 10 mm over skinnene.

Sporet og toget virker som en vanlig elektromotor, der toget er den bevegelige rotoren og sporet er det statiske stator.

Toget kjørte med topphastigheten i 10 sekunder, deretter ble farten satt ned. Foto: Scanpix.

Dobbelt så fort som TGV

De japanske jernbanene, JR, planlegger å sette toget i drift mellom byene Tokyo og Nogoya i 2027. Denne turen tar i dag ca. tre timer, men om bord i et maglevtog er passasjerene fremme etter bare 40 minutter.

I dag har Kina rekorden for det raskeste passasjertoget i ordinær drift. Det har en toppfart på 431 km/t. Til sammenligning kjører de europeiske TGV-togene i maks 320 km/t – og er altså rett under halvparten så raske som det japanske maglevtoget.

Sprøere i fremtiden

Fremtidsambisjonene er enda sprøere, for i USA vil man ha Hyperloop-toget til å kjøre i 1200 km/t mellom Los Angeles og San Francisco.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: