nb_sciencethisweek

Siste nytt fra de internasjonale forskningsmediene - uke 35

Seksuell trakassering lærer hunnfisk å svømme · Ny vaksine beskytter mot alle influensatyper · Lad opp mobilen på 30 sekunder

27. august 2015 av Jesper Bindslev
  • Seksuell trakassering lærer hunnfisk å svømme Jo mer uønsket oppmerksomhet en guppyhunn får fra hannene, desto bedre blir hun til å svømme. I et fem måneders langt forsøk utsatte britiske forskere noen guppyhunner for mer eller mindre kontakt med paringsivrige hanner. Samtidig observerte de hunnenes svømmestil, og det viste seg at hunnene som hadde vært utsatt for mest ”seksuell trakassering”, lærte seg å svømme mer effektivt for å unnslippe hannene. Kilde: Functional Ecology

• Ny vaksine beskytter mot alle influensatyper Influensavirus muterer konstant, og derfor kan man ikke være sikker på at en vaksine beskytter mot akkurat dette årets variant. Men nå har en internasjonal forskergruppe utviklet en revolusjonerende ny vaksine som er rettet mot en bestemt del av virusets overflate, som ikke endrer seg. I dyreforsøk har vaksinen vist seg å beskytte mot mange influensatyper, inkludert den farlige fugleinfluensaen H5N1. Kilde: The Scripps Research Institute

• Lad mobilen på 30 sekunder I dag tar det timer å lade en smarttelefon, men allerede til neste år kan en full oppladning kanskje gjøres på 30 sekunder. Det israelske firmaet SmartDot har ved hjelp av nanoteknologi utviklet et nytt molekyl som endrer batteriers egenskaper slik at de tar opp strøm mye raskere. De første batteriene av den nye typen ventes på markedet i 2016. Neste skritt blir et batteri til elbiler som kan lades opp på fem minutter. Kilde: StoreDot