nb_sciencethisweek

Siste nytt fra de internasjonale forskningsmediene - uke 28

Blå øyne gir alkoholisme · OL førte til kjempebabyer · Edderkopper vindsurfer ·

8. juli 2015 av Anne Lykke
  • Blå øyne gjør deg til alkis Folk med blå, grønne eller grå øyne er oftere avhengige av alkohol enn folk med brune øyne. Forskere undersøkte 1263 amerikanere med europeisk avstamning og korrigerte for faktorer som alder, kjønn og genetisk bakgrunn. Her fant de bl.a. en sammenheng mellom øyefargegener og gener for alkoholavhengighet. Kilde: American Journal of Medical Genetics

• OL ga kjempebabyer Kinesiske babyer som ble født rett etter OL i 2008, veide i gjennomsnitt 23 gram mer enn babyer født på samme tidspunkt i 2007 og 2009. Årsaken til kjempebabyene kjennes ikke, men forklaringen er kanskje ren luft. Politiske initiativer senket luftforurensningen markant frem til OL, noe som typisk øker fødselsvekten. Kilde: Environmental Health Perspectives

• Ohoj! Edderkopper surfer med seil og anker Ny forskning viser at edderkopper kan ’surfe’ på vann. De små krypene står på vannet, stikker et par ben i været og bruker dem som seil. Med seilet kan dyret styre retningen og holde balansen f.eks. i kraftig blåst. Flere arter kaster også ut et silkeanker for å senke farten eller tjore seg fast til bredden. Kilde: BMC Evolutionary Biology