nb_sciencethisweek

Siste nytt fra de internasjonale forskningsmediene - uke 22

Supertog får grønt lys · Herpes kurerer kreft · Verktøy kom før mennesker · NASA finner den mest lyssterke galaksen · Fugler veier maten

28. mai 2015
  • Supertog får grønt lys til testbane Høyhastighetstoget Hyperloop skal transportere passasjerer fra Los Angeles til San Francisco på bare 30 minutter. Og den drømmen er nå kommet ett skritt videre. Selskapet bak har underskrevet en avtale med grunneiere i California, slik at de nå kan bygge en åtte kilometer lang testbane til toget, som skal kjøre 1200 km/t. Kilde: Live Science

• Herpesvirus kurerer pasienter med hudkreft Forskere har funnet en kur mot hudkreft. Metoden går ut på at et herpesvirus, T-VEC, føres inn i kroppen. Viruset formerer seg inne i kreftcellene og sprenger på den måten kreftcellene innenfra. Kuren har få bivirkninger fordi viruset er genetisk manipulert til å stimulere kroppens immunforsvar og bare angripe svulsten. Kilde: Journal of Clinical Oncoly

• Verktøyet kom før mennesket I Kenya har arkeologer funnet de til dags dato eldste steinredskapene. Redskapene dateres til å være 3,3 millioner år gamle, noe som betyr at mennesket lagde redskaper 700 000 år tidligere enn hva man hittil har trodd. Dermed går bruken av verktøy lenger tilbake enn Homoslekten som vi selv hører til. Kilde: Nature

• NASA finner den mest lyssterke galaksen 12,5 milliarder lysår unna Jorden ligger en galakse som NASA kårer til den mest skinnende og lyssterke galaksen av alle. Samlingen av stjerner lyser med en styrke på mer enn 300 billioner soler. Galaksen er eksempel på en ekstremt lysende infrarød galakse (ELIRG). Galaksen ble oppdaget av NASAs WISE-teleskop. Kilde: NASA

• Fugler veier maten med nebbet Mexicanske skjærer veier nøtter med nebbet for å finne frem til de største. Forskere har også oppdaget at fuglene rister nøttene i nebbet – litt på samme måte som når vi banker på vannmelonen for å vurdere modenheten. Som oss lytter fuglene til lyden som kommer når de raskt åpner og lukker nebbet rundt nøtten. Kilde: Journal of Ornithology