nb_sciencethisweek

Siste nytt fra de internasjonale forskningsmediene - uke 17

Sjimpanser passer seg i trafikken · Google maps inntar kroppen · Rawfood utryddet neandertalerne · Kunstige øyne til alle · Helikopter vil ta rakett i luften

23. april 2015 av Karen Grubbe
  • Sjimpanser ser seg for i trafikken Først til høyre – så til venstre. Et lag forskere har i en periode på 29 måneder observert hvordan sjimpanser fra Kibale National Park i Uganda krysser en trafikkert vei nær parken. I alt krysset sjimpansene veien 122 ganger, og i 90 prosent av tilfellene orienterte de seg til begge sider før de gikk over veien. Kilde: American Journal of Primatology

• Google Maps inntar kroppen Nå kan leger zoome inn gjennom kroppens lag av blod, vev og skjelett helt ned til cellenivå. Den nye bildeteknologien bærer navnet ”Google Maps for the body” og bygger på algoritmene bak Google maps. I motsetning til tidligere modeller av kroppen består det nye systemet av mikroskopibilder, som er satt sammen og lagt i lag. Kilde: University of New South Wales

• Rawfood utryddet neandertalerne Oppvarmingen av mat dreper ikke bare farlige bakterier, men frigir også flere kalorier fra den samme mengden mat. I det røffe istidsklimaet der mat var mangelvare, fikk neandertalernes begrensede bruk av bål derfor fatale konsekvenser. De manglende kaloriene betydde ifølge nye beregninger at neandertalerne ble færre og til slutt utkonkurrert av det moderne mennesket. Kilde: Space

• Forsker: Alle bør få kunstige øyne Øynene våre fokuserer feil, blir raskt slitne og lett irritert. Alle bør derfor få kunstige øyne. Det mener en forsker som vil fremstille øynene ved hjelp av en 3D-skriver i tre utgaver. Det første fungerer som et normalt øye, det andre styrker synet og har filterfunksjoner, mens det tredje har innebygget wifi og kan ta opp bilder og film. Kilde: MHOX

• Helikopter skal gripe rakett i luften Det amerikanske United Launch Alliance har en ny gjenbruksrakett på tegnebrettet. Raketten som bærer navnet Vulcan, vil bli avfyrt som alle andre raketter. Men når lasten er kastet, løsriver boosteren seg og faller ved hjelp av en oppblåsbar fallskjerm tilbake mot Jorden. Da skal et helikopter gripe boosteren i luften, slik at den kan brukes om igjen i en ny rakett. Kilde: United Launch Alliance