Elon Musk Hyperloop

Nordisk Hyperloop billigere enn vanlige tog

To nordiske hovedsteder forbundet med et lufttomt rør og en reisetid på under 30 minutter i et elektromagnetisk supertog?Med Hyperloop kan det bli virkelighet raskere enn du aner.

12. juli 2016 av Tobias Hjortkjær Schultz

Forestill deg følgende: Du møter på jobben i Helsinki kl. 9. Åpner e-posten og mottar en innkalling til et møte med den nordiske direktøren for firmaet til kl. 10.30 – i Stockholm. I rolig tempo beveger du deg ned til stasjonen.

Du kjøper en kopp kaffe underveis og kaster ut de siste halvlunkne dråpene i en papirkurv på perrongen i Stockholm kl. 10.

Høres det ut som ren science fiction? Det er det også. Men kanskje ikke så mye lenger.

Faktisk kan det blir virkelighet om bare tolv år. I hvert fall hvis man skal tro selskapene bak det mye omtalte Hyperloop-toget. Ifølge Hyperloop One og FS Links vil det nemlig være både billigere og raskere å konstruere en Hyperloop over de 500 kilometerne mellom Stockholm og Helsinki enn å bygge en jernbane til et tradisjonelt høyhastighetstog.

Hyperloop kjørte i vår sin første test-tur i Nevada-ørkenen.

Nordisk Superregion med Hyperloop

Det er mannen bak Tesla-konsernet, Elon Musk, som har kommet med ideen om det revolusjonerende elektromagnetiske hypertoget. I et samarbeid med ulike investorer har han sørget for at en rekke pengesterke selskaper arbeider for å gjøre ideen til virkelighet.

Et av de største problemene har vært å finne ut hvor den første banen skal oppføres, og her ser det nå ut til at de nordiske landene, Sverige og Finland, har rykket helt opp i ledelsen.

Forbindelsen vil – hvis den blir virkelighet – skape en ny superregion med omkring fem millioner innbyggere, hvor arbeidskraften, tross avstandene, kan flyte fritt mellom de store byene.

Med testturen viste Hyperloop One at teknologien faktisk virker. Det er mulig å sende en togvogn gjennom et lufttomt rør med hastigheter på over 1000 km/t. Det er vel og bra.

Men hva koster Hyperloop?

Dette kronglete spørsmålet har hengt over Hyperloop-tilhengerne lenge. Det er fint med ny teknologi, men hvis prisen er høyere enn tradisjonelle kommunikasjonsmidler, er det ikke annet enn et luftslott.

Nettopp dette spørsmålet forsøker selskapene Hyperloop One og FS-Link nå å gi svaret på. De har fått revisjonsfirmaet KPMG til å regne ut hva et Hyperloop mellom Helsinki, Turku, Uppsala og Stockholm vil koste. Og det er nå det virkelig blir interessant.

KPMG mener nemlig at det er mulig å oppføre høyhastighetsrøret for 36 millioner euro per kilometer. Det er ikke småpenger, men til sammenligning koster den høyhastighetsbanen som nå bygges i California hele 50 millioner per kilometer.

Dessuten har KPMG regnet seg frem til at prosjektet kan oppføres på bare 12 år. Med et anslått passasjertall på 43 millioner årlig vil hele prosjektet være betalt ned på bare et par årtier.

Øresund som forbilde

KPMG mener at en Hyperloop mellom de to nordiske hovedstedene vil være en god investering. De sammenligner prosjektet med Øresund-forbindelsen mellom København og Malmö. Det har skapt en sterk region i dette tett befolkede området, med fri flyt av arbeidskraft over det smale sundet.

Om politikerne i Sverige og Finland lar seg overtale til å betale for prosjektet, er et spørsmål som ennå ikke er avklart.

Les i bladet

Mye mer om Hyperloop og teknologien bak for Illustrert Vitenskaps abonnenter i linken under.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: