nb_u47 Maglev

Hypertog passerer 500 km/t

For første gang har Japans maglev-tog som svever over bakken på et magnetfelt, brutt 500 km/t-barrieren med 100 passasjerer ombord.

20. november 2014 av Carsten Nymann

I alt 2400 heldige japanere er blitt trukket ut i en konkurranse om å delta i et jernbanehistorisk gjennombrudd.

Gevinsten var nemlig en tur om bord i det eksperimentelle såkalte Shinkansen Maglev-toget, som ikke rører skinnene, men svever på et magnetfelt.

I åtte dager kjører trafikkselskapet Central Japan Railway Company prøveturer i 500 km/t på en 42 km prøvestrekning mellom byene Uenohara og Fuefuki.

Det er første gang et maglev-tog bryter 500 km/t-barrieren med passasjerer om bord.

Maglev-rekord er 581 km/t

Tidligere har en utgave av samme tog kjørt hele 581 km/t uten personer om bord bortsett fra lokføreren.

Gjennomføringen av testen viser at japanerne er kommet et stykke nærmere den planlagte innvielsen i 2027, da maglev-toget skal settes i drift mellom Tokyo og Nagoya.

Elektromagneter driver maglev-tog

Maglev-tog fungerer ved at elektromagneter under toget og på sporet frastøter hverandre og dermed skaper et løft.

I prinsippet fungerer spor og tog som en vanlig elmotor der toget utgjør rotoren og sporet utgjør statoren.

Sistnevnte er bare “rullet ut“ i stedet for at være viklet rundt rotoren, og fremdriften skjer ved konstant å skifte orientering på sporets magnetfelt.

Du kan lese mye mer om maglev-teknologien og dens fremtidsutsikter i artikkelen under.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: