nb_u47 Maglev

Hypertog passerer 500 km/t

For første gang har Japans maglev-tog som svever over bakken på et magnetfelt, brutt 500 km/t-barrieren med 100 passasjerer ombord.

20. november 2014 av Carsten Nymann

I alt 2400 heldige japanere er blitt trukket ut i en konkurranse om å delta i et jernbanehistorisk gjennombrudd.

Gevinsten var nemlig en tur om bord i det eksperimentelle såkalte Shinkansen Maglev-toget, som ikke rører skinnene, men svever på et magnetfelt.

I åtte dager kjører trafikkselskapet Central Japan Railway Company prøveturer i 500 km/t på en 42 km prøvestrekning mellom byene Uenohara og Fuefuki.

Det er første gang et maglev-tog bryter 500 km/t-barrieren med passasjerer om bord.

Maglev-rekord er 581 km/t

Tidligere har en utgave av samme tog kjørt hele 581 km/t uten personer om bord bortsett fra lokføreren.

Gjennomføringen av testen viser at japanerne er kommet et stykke nærmere den planlagte innvielsen i 2027, da maglev-toget skal settes i drift mellom Tokyo og Nagoya.

Elektromagneter driver maglev-tog

Maglev-tog fungerer ved at elektromagneter under toget og på sporet frastøter hverandre og dermed skaper et løft.

I prinsippet fungerer spor og tog som en vanlig elmotor der toget utgjør rotoren og sporet utgjør statoren.

Sistnevnte er bare “rullet ut“ i stedet for at være viklet rundt rotoren, og fremdriften skjer ved konstant å skifte orientering på sporets magnetfelt.

Du kan lese mye mer om maglev-teknologien og dens fremtidsutsikter i artikkelen under.