Hvordan bøyes jernbaneskinner?

Jeg har lurt på hvordan man lager kurver på banelegemer. Finnes det spesielle bøyde skinner til formålet?

1. september 2009

Jernbaneskinner er lagd av stål som er litt elastisk, og derfor er det mulig å bøye dem. Skinnene transporteres til et spor der det allerede er lagt sviller, og settes fast med donkraft, motorspill og kabeltrekk. Man kan også bruke en såkalt hydraulisk bøyemaskin som er utstyrt med et stempel i midten. Stempelet bøyer kurver i skinnen til den har fått den ønskede formen. Det er først i denne prosessen at skinnene blir bøyd. Det finnes altså ikke skinner som kommer fra fabrikken høyre- eller venstredreid på samme måte som modelltogskinner. Det er ikke gjort noen målinger av hvor mye en jernbaneskinne kan bøyes. Men i forbindelse med sikkerhetstestene som produsenten foretar, bøyer man skinnen i en vinkel på 45 grader ved å belaste den med en flere tonn tung vekt. Denne prøven garanterer at skinnen er tilstrekkelig sterk. Det kan for øvrig også skje at skinner bøyer seg av seg selv når de ligger ute i jernbanesporet. Det skyldes at solvarmen får skinnene til å utvide seg. Denne bøyningen – populært kalt solslyng – er farlig, ettersom den kan resultere i at tog sporer av. Jernbanemyndighetene har imidlertid erfaring med hvor solslyng kan oppstå, og på særlig varme dager sender de ut folk til de kritiske stedene.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: