SkySails

Vi må modernisere alt av lasteskip

Skipsfarten slipper årlig ut 800 millioner tonn CO2 – det er dobbelt så mye som fly-trafikken. Til nå har det knapt vært stilt krav til shippingbransjen, men det finnes gode muligheter til å gjøre den renere og samtidig sikre bransjen økonomisk gevinst.

25. november 2009 av Ib Salomon

Vi er svært avhengige av lasteskipene. Hele 90 prosent av importen til Europa kommer på kjøl, og hver gang landene i Europa leverer 100 tonn gods til hverandre, fraktes 40 av dem med skip. Dette utgjør i alt 3,5 milliarder tonn skipsfrakt per år, men selv om skip bruker mindre energi enn en lastebil på å frakte ett tonn varer, står de likevel for betydelige CO2-utslipp.

Skipsfarten har til nå sluppet unna klimaavtalene, og den har tradisjonelt hatt lov til å bruke det dårligste drivstoffet, nemlig tungolje. Hver gang en skipsmaskin forbrenner ett tonn olje, havner det 3,2 tonn CO2 i atmosfæren fordi ett karbonatom knytter seg til to oksygenatomer. Resultatet bir 800 millioner tonn årlig, eller rundt fire prosent av hele verdens utslipp. I tillegg er det enorme utslipp av svovel og småpartikler. I havnene verden over er konsentrasjonen av småpartikler i luften så høy at det er en helsetrussel for befolkningen.

Skipsfarten kan spare hver tredje liter

Kort sagt er det mye å ta tak i, men mange nye forsøk viser at en innsats vil bedre både miljøet, klimaet og redernes økonomi. Sett under ett kan skipsfarten spare inn én av tre liter bunkers – og vel å merke ved å bygge om allerede eksisterende skip.

Det er et viktig poeng fordi det for tiden er betydelig overkapasitet i fraktmarkedet, noe som de kommende årene vil føre til svekket aktivitet og færre kontraheringer. Enkelte av forandringene er usedvanlig lønnsomme fordi investeringen kan tjenes inn på 12 år.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: