Historisk treskip - klipperen

Hvilket seilskip av tre var raskest av alle?

Moderne katamaraner kan gjøre rundt 37 knops fart ved hjelp av vindkraft, men hvilket historisk treskip var det raskeste?

13. januar 2015

Blant seilskip var klipperen den raskeste

Klipperen var den raskeste seilskipstypen før motoren kom til. Skipet fikk navnet etter det engelske ordet clip – altså ”å klippe” – fordi skroget var bygd for å skjære seg gjennom bølgene.

Klipperen hadde store seil og en slank design og var konstruert for rask seilas, ikke til frakt av store varepartier. Best kjent er klipperne som på 1800-tallet ble brukt til frakt av te fra Kina til Storbritannia, blant annet den berømte og svært godt bevarte Cutty Sark.

Under gunstige vind- og strømforhold kom klipperne opp i en toppfart på 20 knop, cirka 37 km/t – tre–fire ganger raskere enn andre seilskipstyper.

Nåtidens raskeste seilskip svever over vannet

De toppmoderne seilskipene som kjemper om å nå raskest rundt Jorden i Volvo Ocean Race i dag, pløyer seg ikke gjennom vannet slik fortidens hurtigseilere gjorde.

En nyutviklet kjølteknologi gjør dem i stand til å nærmest sveve over bølgene.

Les mer i artikkelen vår:

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: