Presser skipene seg ned i vannet?

Stemmer det at store skip presser seg selv ned i vannet når farten er høy?

1. september 2009

Når store skip går for full fart i forholdsvis grunne farvann, blir de sugd ned mot bunnen. Denne såkalte squat-effekten er et resultat av Bernoullis prinsipp – som mer presist kalles venturieffekten. Vannet under skipet fortrenges av skroget og strømmer raskere enn normalt. Når vannhastigheten øker, faller trykket, og skipet setter seg dypere i sjøen. Effekten er proporsjonal med avstanden til havbunnen og skipets hastighet. Squateffekten kan være både farlig og nyttig. Mange store skip er gått på grunn fordi man ikke tok hensyn til squat-effekten. Det skjedde eksempelvis med det berømte cruiseskipet Queen Elizabeth 2 i 1992. Effekten kan også gjøre det enklere for skip å passere under broer. Da det store cruiseskipet Liberty of the Seas skulle passere under Storbæltsbroen i Danmark, valgte kaptein og los å gå med maksimal fart under broen. Det fikk skipet til å gå dypere, slik at den beskjedne avstanden mellom skipsskorstein og brolegeme ble økt med et par meter. Når passbåter løfter seg opp av vannet i stedet for å trykke seg ned når farten øker, skyldes det skrogformen som er helt annerledes enn på store skip. Hurtiggående båter har det som kalles planende skrog, som er formgitt på en slik måte at det løfter seg og nærmest sklir bortover vannflaten ved høye hastigheter.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: