Storebæltsbroen

Hvorfor slipper ikke skipene ut eksosen under vann?

Forurensningen må tynnes ut og spres, og eksosutslippet må ikke gå ut over motorkraften.

13. desember 2010

Det er flere årsaker til at eksosgassen føres ut gjennom en skorstein og ikke ut i vannet.

For det første stiger trykket raskt i vann, økningen utgjør cirka 10 prosent av atmosfæretrykket for hver meter under overflaten. Eksosen måtte i så fall presses ut i vannet, noe som ville ha gitt redusert motorytelse og lavere fart.

For det andre er det svovel, tungmetaller og partikler i avgassene, som ville etterlatt seg et spor av konsentrert forurensning. Ved å sende eksosen opp i luften fortynnes forurensningen mye raskere.

På passasjerskipene er skorsteinens viktigste oppgave å lede eksosen så høyt til værs at den ikke slår ned på dekk. Det er altså turbulensberegninger som avgjør skorsteinshøyden.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: