Rocketman

Ny teknikk skal få deg på vingene

Drømmen om å fly som en fugl er like gammel som menneskeheten. I århundrer har vi gjort eksperimenter med halsbrekkende sprang iført hjemmelagde vinger av treverk og silke. I dag fører avanserte ryggmotorfartøyer og vingedresser oss nærmere den største drømmen. Og fremtiden? Ekspertene sier at ny og avansert batteriteknologi og nye, personlig tilpassede fly endelig og om ikke lenge vil kunne gjøre oss fri som fuglen.

12. januar 2011

I 1961 demonstrerte den amerikanske flyprodusenten Bell Aerosystems en spesialkonstruert ryggsekk med innebygd rakettsystem. Det såkalte Bell Rocket Belt skulle langt om lenge vises frem på en gressplen utenfor bygningen som huser USAs forsvarsdepartement.

Rundt om på Pentagons plener sto de 3000 statsansatte og glante på testpersonen Hal Graham som kom ruslende over gresset med den hvite hjelmen under armen. Han gikk bort til et lite bord ute på plenen.

Der sto den avanserte ryggsekken med to tanker med konsentrert hydrogenperoksid og en med nitrogen under trykk. Han la de polstrede bærestroppene over skuldrene. En av de mange teknikerne hjalp ham med å stramme stroppene foran på brystet og remmen under den hvite hjelmen. Så satte Graham på seg et par motorsykkelbriller, gikk midt ut på plenen, grep tak i de to håndtakene på ryggsekken, vred på gassen og steg plutselig og støyende til værs.

50 års arbeid blir realitet

Fra slutten av 1950-årene og inn i 1960-årene investerte USAs forsvar millioner av dollar i utviklingen av Bell Rocket Belt. Da Hal Graham den gangen i 1961 spente på seg det som lignet en ryggsekk og steg til værs over gressplenen foran publikum utenfor bygningen til USAs forsvarsdepartement, var det ikke bare et høydepunkt i utviklingen av rakettbeltet, men også realisering av en flere hundre år lang historie om menneskets forsøk på å fly.

Allerede i begynnelsen av det 11. århundret eksperimenterte de første risikosøkerne med hjemmelagde vinger av treverk og hopp fra kirketårn – uten nevneverdig hell, men med en del brukne ben og armer. Senere begynte man å eksperimentere med helikopterryggsekker og mer avanserte vinger av silke.

Drømmen om ”on-demand-aviation” (luftfart etter behov) lever i beste velgående. Og ifølge flere fagfolk er den nærmere realisering enn noen gang før:

”Med dagens batteriteknologiske løsninger og elektriske motorer vil 50 års innsats omsider bli kronet med hell,” uttaler Brien Seeley som er sjef for den amerikanske flyteststiftelsen Comparative Aircraft Flight Efficiency (CAFE). Romfartsingeniør Mark Moore ved NASAs Langley Research Center er enig:

”Det er mulig å realisere luftfart etter behov med en konsentrert forskningsstrategi,” sier han i en rapport som nylig ble presentert på en konferanse som ble avholdt i regi av American Institute of Aeronautics and Astronautics. Ifølge Mark Moore kan utviklingen av luftfart etter behov skape en grunnleggende endring av samfunnet i det 21. århundret.

”På samme måte som sivil luftfart endret det 20. århundret.”

Perspektiv

Hverdagen får vinger

Fly på jobben. Fly til treningen. Fly til supermarkedet for å handle. Det kan ifølge romfartsingeniør Mark Moore ved NASAs Langley Research Center bli virkeligheten en gang i fremtiden. Moore la nylig frem rapporten: ”Aviation Frontiers: On-Demand Aircraft” på en konferanse i regi av American Institute of Aeronautics and Astronautics. Rapporten omtaler fem punkter som må være realitet før såkalt ”luftfart etter behov” kan bli like utbredt som ”landtransport etter behov” (bilen) er i dag.

Brukervennlighet: Må være like enkelt å manøvrere som en bil.

Sikkerhet: Må være like trygt som dagens flytrafikk.

Miljøvennlighet: Må kunne gå på ren, fornybar energi.

Omgivelsene: Må kunne oppfylle alle støyforskrifter.

Pris: Må være konkurranse

Tema

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: