Kiinie Gibson at the Olympics, 1984

NASAs lundefugl går på strøm

12. januar 2011 av Otto Lerche

Mark Moore fikk hjelp fra forskere ved blant annet Massachusetts Institute of Technology og National Institute of Aerospace til å utvikle en idé om et ultrakompakt fly til bare én person.

Flyet Puffin (engelsk for lundefugl) er foreløpig bare på idéstadiet, men både Brien Seeley ved den amerikanske flyteststiftelsen CAFE og NASA-ingeniøren Mark Moore har store forventninger til en slik fremtidig flytype. Ikke minst fordi den går på batterier.

Batterier kan forandre flyene

”Batteriteknologien har potensial til å skape en markant endring i luftfartsindustrien. Ser man enda lenger frem, vil den kanskje forandre flyene og skape nye markeder,” skriver han. Mark Moore forklarer i rapporten ”NASA Puffin Electric Tail-sitter VTOL Concept” at elektriske motorer er nesten 100 prosent skalerbare og dermed lette å bygge inn og tilpasse eksempelvis i mindre fly. Det gir en rekke fordeler sammenlignet med ryggmotorfartøyer og annen testet teknologi: lavere støy, mindre luftforurensning, langt færre vibrasjoner og mye mindre varme fra motoren.

”Det eneste problemet med elektriske motorer er dagens batteriteknologi, men den ventes med de investeringene som er foretatt, å bli tre ganger bedre i løpet av fem til ti år,” anslår Mark Moore.

Han sammenligner utviklingen av personlige fly med utviklingen av PC-en, den personlige datamaskinen. PC-utbredelsen og utviklingen av Internett har de siste 30 årene gjort det mulig å flytte informasjon over store avstander på noen sekunder, og på samme måte vil små, personlige fly muliggjøre forflytning av personer over store avstander på kort tid.

”Etter behov-begrepet kan utvides fra digital informasjon til også å omfatte fysiske objekter (personer og varer) og gi nøyaktig den samme graden av frihet til å forflytte seg omkring når som helst, hvor som helst og på en hvilken som helst måte med hastigheter som bare er mulige i luften,” forutser Mark Moore. Og NASAs lundefugl for én person er bare ett eksempel på en luftbåren fremtid.

Ryggmotorer og flygende sykler

I USA har et firma planer om å lansere en flygende motorsykkel på markedet alt i år. Et annet sted i USA driver en våghals og bygger en landingsbane for mennesker, slik at han kan kaste seg ut fra et helikopter iført en spesiell drakt med vinger og lande uskadet. Og på New Zealand presenterte man tidligere i år et av de første enmannsfartøyene for privatbruk.

”Drømmen om å fly med ryggmotor har eksistert i over 80 år. Det ville vært fantastisk for mange av oss å bli i stand til å lette fra bakken i stående stilling og kunne fly fritt omkring cirka 100 meter over bakken,” uttaler Dick Knapinski ved Experimental Aircraft Association.

Ifølge Dick Knapinski er det på tross av batteriteknologiens lovende fremtid ennå en rekke utfordringer knyttet til utviklingen, som for eksempel sikkerhet, lovgivning og etterspørsel. Disse utfordringene må løses før ryggmotorfartøyene blir interessante for et større publikum.

Millioner i støtte uten gjennombrudd

Når de tekniske problemene er løst, må man ta stilling til å regulere sektoren. Må flygerne ha førerkort? Er det et fly eller et slags transportmiddel i samme kategori som det selvbalanserende tohjulskjøretøyet Segway? Ryggmotorfartøyene har i årenes løp mottatt millioner i forskningsstøtte, men uten å få noe militært eller kommersielt gjennombrudd. De ble inkludert i åpningsseremonien under OL i 1984 og har vært i universet der astronautene brukte dem under arbeid i lufttomme rom. Men på grunn av kort flytid og høy sikkerhetsrisiko er ryggmotorfartøyene aldri blitt noen suksess. Brien Seeley i CAFE har ikke særlig høye tanker om resultatet av 50 års utviklingsarbeid på området:

”Ryggmotorfartøyer er farlige og avgir altfor mye støy.”

Det vil et firma på New Zealand gjøre noe med. Fartøyet fra selskapet Martin Aircraft Company har en flytid på cirka 30 minutter og kan med en hastighet på omkring 100 km/t transportere en person 50 kilometer av gårde på én tank. Og ifølge produsenten er det vesentlig sikrere å bruke enn tidligere fartøyer.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: