Hvorfor er det lettest å holde balansen på en sykkel i fart?

Det er svært vanskelig å holde balansen på en stillestående sykkel, men lett i fart. Hvorfor?

1. september 2009

På en sykkel som ikke beveger seg, har man bare én mulighet til å korrigere utsving, nemlig å gjøre små bevegelser med kroppen. Når sykkelen vipper til den ene siden, må man raskt foreta en bevegelse for igjen å få tyngdepunktet til å ligge på linjen mellom for- og bakhjulet. Denne linjen er smal, så det er vanskelig ikke å velte. Kjører man derimot på sykkelen, holder man balansen ved hjelp av små dreininger med styret. Dreiningene gir friksjon mellom underlaget og forhjulet. Denne motstanden, som går på tvers av bevegelsesretningen, er nok til å rette opp sykkelen. Det er lett, men krever erfaring. Kjører man fort, kommer det en ny effekt, nemlig gyrovirkningen i de roterende hjulene. Et raskt roterende hjul har en stiv akse, som gjør motstand mot endringer i akseretningen. Kjører man på motorsykkel, betyr gyroeffekten at motorsykkelen kjører helt stabilt uten behov for å dreie styret når farten overstiger cirka 30 km/t.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: