Hvor mye sikrere er det å fly enn å kjøre bil?

Vi hører ofte at det er mye sikrere å fly enn for eksempel å kjøre bil, men hvor mye sikrere er det, og hvordan blir det egentlig regnet ut?

1. september 2009

Fra 1987 til 1996 mistet 7484 mennesker livet ved flystyrt over hele verden. I samme periode omkom cirka en halv million mennesker i trafikkulykker bare i USA. På grunnlag av tall som disse er det mange som har forsøkt å lage sammenlikninger mellom fly og bil for å dokumentere sikkerheten i luften. Det kan gjøre tingene lettere å forstå, men statistisk sett er det en sammenlikning som mange eksperter mener at man overhodet ikke kan gjøre. Bilen og flyet er rett og slett for forskjellige til at man kan sammenlikne dem. Flyene dekker for eksempel mye større avstander og transporterer flere passasjerer per reise enn bilene – til gjengjeld er det langt færre av dem. Flyet atskiller seg fra bilen også ved at noen faser av reisen er mer risikable enn andre. Omkring 55 prosent av alle flyulykkene skjer under landing og 30 prosent ved start. Når flyet flyr lavt og langsomt, blir situasjonen fortere kritisk hvis for eksempel en motor faller ut. Statistikken rangerer alle flytypene etter sikkerhet. Concorde-styrten i fjor er et eksempel på at statistikken fort kan endres. Før styrten var Concorden den sikreste flytypen – men nå er den på sisteplass. Styrten må ses i forhold til at det finnes få Concorder, og til at de raske flyene er kort tid på vingene.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: