Airbus A380

Vi må satse på større, lettere og bedre fly

På 15 år, fra 1990 til 2005, økte utslippene fra fly med 73 prosent innen EU. Om utviklingen fortsetter, vil flygingen bare innen Europa være ansvarlig for et årlig CO2-utslipp på 284 millioner tonn om ti år.

25. november 2009 av Ib Salomon

Det sier seg selv at det trengs en del drivstoff for å løfte noen tonn fly 10 000 meter opp i luften, derfor vil flyging alltid være en svært energikrevende transportform. Likevel er det mange forholdsregler vi kan ta for å skjære ned på drivstofforbruket.

Motorene er blitt mer effektive

De mest effektive flyene frakter én person 100 kilometer på 3,5 liter drivstoff. Det er mye, men likevel cirka 60 prosent mindre enn for 40 år siden fordi det i mellomtiden er utviklet mer effektive motorer og flyskrog med lavere luftmotstand.

Utviklingen stanser ikke, og dessuten vil lufttraffikkmønsteret endre seg. Små fly over korte strekninger vil møte seriøs konkurranse fra høyhastighetstogene, og mange ruter vil bli lagt ned. Den britiske regjeringen har planer om å erstatte 1,9 millioner flyginger årlig med høyhastighetstog. På lange strekninger vil det brukes større fly, noe som vil senke energi-forbruket per passasjer.

Så lenge vi fortsetter å fly, vil flyet være blant CO2-verstingene. I dag lager man flydrivstoff av olje. Enkelt sagt betyr det at vi tar drivstoffet fra lageret i Jorden, og når vi forbrenner det, øker vi atmosfærens innhold av karbondioksid. Men det finnes kanskje andre løsninger. Forskerne er i full gang med å utvikle biodrivstoff til fly – det vil ikke minske utslippet, men det betyr at karbondioksidet som flyene slipper ut, stammer fra planter som absorberte CO2 fra atmosfæren da de vokste. Dermed blir fasiten at CO2-innholdet i atmosfæren forbir uendret.

Tre råd om flytrafikk

1. Unngå fuktig luft: Flytrafikk i stor høyde skaper ofte hvite kondensstriper på himmelen, såkalte contrails. Det viser seg at de har en oppvarmende effekt fordi de holder på varmen fra Jorden. Luftfarten har begynt å ta hensyn til problemet når man planlegger nye flyruter. Ved å unngå å fly i høyder med stor luftfuktighet, kan man hindre at kondensstripene oppstår.

2. Utnytt luftrommet bedre: Fly tvinges ofte til å gjøre omveier fordi man fra starten av delte luftrommet inn i ”kasser”. Et europeisk fly må følgelig tilbakelegge en strekning som er 50 kilometer lengre enn nødvendig, men det skal et nytt system for trafikkovervåking gjøre noe med. Resultat: CO?- reduksjon på 16 millioner tonn.

3. Bruk traktor på bakken: Flyplassene er store, og mye driv

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: