Solar Impulse 2 vingeskader 2

Solfly tåler ikke vind

Solar Impulse 2 har pådratt seg skader på roret etter å ha blitt rammet av vind – på bakken. På nødlandingsplassen i Japan sto besetningen på solflyet på døgnet rundt i et desperat forsøk på å reparere flyets 72 m lange vinger. Uten å lykkes.

8. juni 2015 av Karine Kirkebæk

Solar Impulse 2 sikret med tau

I forrige uke var Solar Impulse tvunget til å nødlande i Japan på grunn av været. Teamet og piloten trodde i utgangspunktet at de nå endelig hadde muligheten til å krysse Stillehavet i det soldrevne flyet.

Flyet landet uten problemer på den japanske landingsbanen i Nagoya, men i timene etter landingen fikk flyet skader på grunn av kraftige vindkast.

Og det til tross for at de arbeidet på skift døgnet rundt for å forsøke å reparere flyet. Mens de ventet på at flyets mobile hangar skulle komme frem til Japan, måtte teamet sikre flyet med stramme tau for å stabilisere vingene.

Flyet fikk allikevel skader på krengeroret, som sitter bakerst på flyet og brukes til å styre det opp og ned.

Solar Impulse 2 fikk bare mindre skader

Mannen bak flyet, sveitseren Andre Borschberg, skriver på Twitter at flyet bare har fått småskader, som de mener å kunne reparere i løpet av en uke.

Det soldrevne eksperimentelle flyet er bygget for å lage et miljøvennlig fly, som på sikt skal kunne fly Jorden rundt på bare solenergi.

Solar impulse 2 har tilbakelagt over 7000 km i luften siden take-off fra Abu Dhabi 9. mars og har fløyet over bl.a. India, Myanmar og Kina.

Jordomreisen skjer uten en dråpe bensin

På oversiden av vingene har det 17 000 solceller. Teamet bak den oppsiktsvekkende flyvningen har også tidligere vært utsatt for uhell.

Jordomreisen uten en dråpe bensin startet i mars i Abu Dhabi, men teamet måtte vente på ordentlig vær i over en måned i Nanjing i Kina før de kunne sette kurs mot Hawaii.

Forrige helg trodde de at forholdene for å krysse Stillehavet endelig var blitt optimale, men en kaldfront førte til så ustabile værforhold at det var farlig å fly. Og derfor nødlandet det i Japan.

Sveitsiske våghalser sitter bak styrepinnen i Solar Impulse 2

Solar Impulse 2 har vært underveis i over 10 år. Les om to fremsynte sveitseres drøm om å bli de første til å fly Jorden rundt i et solfly:

SOLAR IMPULSE 2 I TALL

? TOPPFART: 140 km/t

? VINGESPENN: 72 m

? MATERIALE: Kullfiber

? VEKT: 2300 kg

? ENERGIKILDE: 17 000 solceller

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: