MH370 søk

Sporløst forsvunnet: Hva skjedde med MH370?

MH370 lettet 8. mars 2014 fra Kuala Lumpur med kurs mot Beijing. Men det malaysiske flyet nådde aldri destinasjonen. MH370 er fortsatt savnet i dag, og her er oversikten over flyets siste timer og det intense søket.

18. februar 2015 av Malene Breusch Hansen

MH370 letter fra Kuala Lumpur

Litt etter midnatt 8.mars 2014 setter 227 passasjerer seg til rette i den store Boeing 777, som akkurat skal til å kjøre ut på rullebanen i Kuala Lumpur i Malaysia og fly til Beijing i Kina.

Flygelederen i kontrolltårnet gir MH370 tillatelse til å starte og ønsker en god tur ut i natten.

40 sekunder senere løfter det malaysiske flyet seg fra startbanen i Kuala Lumpur International Airport for aller siste gang.

Kort etter start kontakter flyet flygeledelsen og får lov til å stige til Flight Level 350 – 35 000 fot over jorden.

Cirka tyve minutter senere rapporterer besetningen at MH370 har nådd tildelt høyde.

26 minutter etter start mottar flyselskapet siste rutinemessige ACARS-transmisjon fra flyet. ACARS står for ”Aircraft Communications, Addressing and Reporting System” og er en automatisert statusmelding fra flyet til flyselskapet om hvor flyet er.

Klokken 01:19 lokal tid er MH370 som planlagt på vei ut av malaysisk luftrom, og flykontrollen gir flyets besetning instrukser om å skifte til vietnamesisk flykontroll.

Klikk deg inn på kartet og følg MH370s rute og det etterfølgende søket.

MH370 slår av signalene

Klokken 01:22 begynner mysteriet: Flere signaler fra flyet forsvinner plutselig. Det dreier seg om transponder-signalet, som er informasjonen radaroperatører og andre fly bruker til å identifisere trafikken i luften med en individuelt transponderkode, og ADS-B-systemet, som bruker flyets eget GPS-system til å fastslå posisjon, høyde og hastighet og sender dataene til jordstasjon og andre fly.

Klokken 01:25 avviker flyet plutselig markant fra sin nordøstlige rute og dreier skarpt mot sørvest. Data fra en militærradar angir at MH370 stiger til 45 000 fot eller 14 000 meter – nesten én kilometer høyere enn maksimalt tillatt for en Boeing 777. Flykontrollen får deretter andre fly i luften til å forsøke å kontakte MH370, men det høres utelukkende susing og mumling på radioen.

Klokken 2:03 sender Malaysia Airlines en beskjed til besetningen via ACARS-systemet om å kontakte flygelederne. Det blir ikke besvart og data viser at beskjeden ikke kan nå frem til flyets ACARS-system – tilsynelatende fordi systemet er blitt slått av med vilje.

Klokken 02:15 fanger det malaysiske militæret opp siste sikre radarsignatur av MH 370 i Malacca-stredet mellom Malaysia og Sumatra. Flyet er på en nordvestlig og helt feil kurs på vei utover Indiahavet.

Klokken 02:25 Sender flyet ut en automatisk statusmelding til en satellitt som bekrefter flyets satellittforbindelse, et såkalt ”ping”. Det bekrefter at flyet fortsatt er i luften, men ingen svarer da flyselskapet få minutter senere forsøker å kontakte spøkelsesflyet via flyets satellittelefon.

Klokken 06:29 lokal tid bommer MH370 på ankomsttiden i Beijing. Malaysia Airlines sender ut første pressemelding om at flyet er forsvunnet i nattens løp.

Klokken 08:19:37 kommer absolutt siste livstegn fra flyet. Satellitten Inmarsat-3 fanger opp et "ping“ fra flyets system som bekrefter at MH370 fortsatt er i luften. Men besetningen er fortsatt ikke til å komme i kontakt med. Det er nå gått 7 timer og 38 minutter siden start

MH370 ettersøkes

I dagene etter settes et regionalt søk i gang i den Thailandske bukten, men det utvides raskt til det som blir verdenshistoriens største og dyreste søk i et enormt område som inkluderer Andamanhavet, Bengalbukten og det sørlige delen av Indiahavet.

Et 600 000 kvadratkilometer stort område finkjemmes nå i jakten på det forsvunne flyet og den svarte boksen som kan oppklare mysteriet om hva som er skjedd med MH370.

Ny teknologi skal hindre sporløse forsvinninger som MH370

En helt ny type svart boks vil i fremtiden gjøre det enklere å finne vrak og rester fra forulykkede fly som MH370. Les mer i artikkelen vår:

FAKTA OM MH370

FLYTYPE: Boeing 777

SELSKAP: Malaysian Airlines

RUTE: Kuala Lumpur til Beijing

FORSVANT: 8. mars 2014

PERSONER OM BORD: 239

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: