Kan et passasjerfly unnvære flygeren?

Har vi teknisk sett bruk for flygere? Eller kan et fly i virkeligheten like gjerne styres 100 prosent automatisk?

1. september 2009

Et moderne Airbus-trafikkfly kan i dag starte, fly og nesten også lande på egenhånd. Men det ville kreve en omfattende oppgradering av datamaskinene i flyet og kunne bare la seg gjøre på en tur uten uhell. Samtidig ville passasjerene neppe kunne overtales til å sette seg inn i et fly uten flygere i cockpit. Ved start må flapsene på vingene skyves ut, det skal gis full gass, flyet må kjøre rett frem og roret må trekkes tilbake i rette øyeblikk. Alt det kan flyet gjøre selv hvis datamaskinene ble programmert til det. Umiddelbart etter start må hjulene opp, og deretter skal flapsene gradvis inn. Den mindre luftmotstanden og mindre oppdriften som da opp- står, ville datamaskinene med litt større vanskeligheter også kunne kalkulere så flyet holder den riktige høyden under stigningen. Kursen er ikke noe problem. De største problemene kommer ved landingen. Flyet må treffe landingsbanen nøyaktig, og samtidig har flapsenes oppdrift og hjulenes luftmotstand innvirkning på høyden og farten. Det vil være vanskelig for en datamaskin å håndtere. Og uhell kan naturligvis oppstå. For eksempel kan et tomotors fly godt lette selv om den ene motoren kobler ut, så sant piloten korrigerer voldsomt med sideroret. Men den operasjonen ville nok være umulig for dagens datamaskiner.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: