Kan et fly lette vertikalt?

Et helikopter kan starte og lande på svært liten plass. Hvorfor kan man ikke bare bygge et fly som kan lette vertikalt?

1. september 2009

Helikopterets styrke er blant annet at det kan starte og lande vertikalt. Til gjengjeld kan det ikke fly særlig fort. Det kan derimot et fly, så det er fristende å utvikle en krysning. Det er forsøkt atskillige ganger, men med varierende hell. Første gang var i 1951 da den amerikanske marinen testet et propellfly som kunne starte og lande vertikalt fra dekket på et skip. Forsøket ble oppgitt fordi flyet var for farlig. Senere ble det i 1957 blant annet gjort forsøk med jetfly som startet og landet vertikalt. Også disse forsøkene ble droppet, men det forskes fortsatt med jetfly som skal lette og lande vertikalt. Et av problemene er å bevare oppdriften i den kritiske overgangsfasen mellom vertikal og horisontal flyging. Etter hvert har man greid å utvikle flytyper der det kan skje raskt og sikkert, og derfor vil vi i de kommende årene få se stadig flere av disse krysningene. En slik krysning kalles en tiltrotor, og blant annet firmaet Bell/Agusta regner med å levere de første tiltrotorene i løpet av året. Flyet heter BA 609 og kan fly dobbelt så fort som et helikopter. Det tar cirka 20 sekunder å omstille BA 609 fra å fly vertikalt til å fly horisontalt. Også helikopterprodusenten Bell Boeing er klar med en tiltrotor både for sivilt og militært bruk. Den kalles V-22 Osprey, har en rekkevidde på 4000 kilometer og kan komme opp i en toppfart på over 550 kilometer i timen.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: