Hvordan tanker man opp i luften?

Jeg har sett at det blir fylt drivstoff på helikoptre og fly mens de er i luften. Hvordan fungerer det, og hvor fort flyr de mens de tanker?

1. september 2009

Opptanking i luften kalles på fagspråket for in-flight refueling. Lufttanking gjør det mulig for et fly eller helikopter å oppholde seg i luften i nesten ubegrenset tid og brukes ofte ved militære operasjoner. Det finnes to forskjellige systemer for lufttanking. Det første fungerer ved at tankflyet skyter en fast bom ut av akterenden. Bommen kobler seg på en lem oppå mottakerflyet, som deretter blir tilført drivstoff gjennom en slange inne i bommen. Under hele manøveren befinner mottakerflyet seg 15–20 meter under tankflyet. Flyene flyr i formasjon med samme hastighet, som regel med 700–800 km/t. En annen metode kalles slange og kurv. Da er drivstoffslangen bøyelig og dras gjennom luften etter tankflyet. Mottakerflyet, som flyr bak tankflyet med normal marsjfart, manøvrerer seg forsiktig fremover og kobler seg på tankslangen ved å stikke en sonde inn i en traktformet kurv i enden av slangen.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: