Hvordan blir stealth-flyene usynlige på radar?

Hvordan får man til å konstruere et fly som ikke kan spores av radar? Og når ble de første stealth-flyene bygd?

1. september 2009

Stealth betyr ”i smug” eller ”i all hemmelighet”. Navnet er velvalgt, for et stealth-fly kan snike seg forbi en radar uten å bli oppdaget, på grunn av flyets spesielle konstruksjon: Dels er alle metallflatene belagt med en maling som nærmest suger radarbølgene til seg, og dels er flyet bygd av plane flater som kaster radarstrålene ut til siden i stedet for å reflektere dem. Flyet er blitt sammenliknet med en skisse som ingeniøren ikke har gjort ferdig, fordi det nærmest er satt sammen av plater og derfor ikke er særlig aerodynamisk å se på. På grunn av den rare fasongen på flyet er det heller ikke særlig flygedyktig, så uten datastøtte ville flygeren vært hjelpeløs. Flyet er ikke bare så godt som usynlig på radar. Heller ikke med andre teknikker er det lett å finne. Blant annet ligger motorene godt isolert dypt inne i flyet så varmen ikke kan spores. Også avgassene blir godt spredt, slik at varmen derfra er vanskelig å spore. Det første stealth-flyet var F-117A Nighthawk, som ble testet i 1981. Stealth-fly ble senere brukt operativt første gang under Panamá-krisen i 1989, og er nå nylig blitt brukt i Afghanistan. I flere land blir det forsket for å finne en teknikk som kan avsløre de svake sporene som tross alt kommer fra flyet. Stealth-flyets dager er kanskje snart talte.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: